نگاهی به حضور دیرینه «یلدا» در فرهنگ ایرانی
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۷۹۳۴۵
شب یلدا که در این سالها با تلفیقی از سنت و تجدد برگزار میشود، رسمی دیرینه است که ریشه در باورها و اساطیر گذشته دارد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برگزاری مراسم شب یلدا یکی از کهنترین مراسمهای ایرانیهاست که در این سالها با تلفیقی از سنت و تجدد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. با وجود مشکلات اقتصادی و تحول فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی در سالهای گذشته، برگزاری این مراسم تقریباً یکی از سنتهای رایج در سالهای گذشته بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با وجود همه این حواشی، شب یلدا یکی از محبوبترین مراسمها میان خانوادههای ایرانی است. اما یلدا به چه معناست و چرا ایرانیها این شب را پاس میدارند؟
یلدا یا چله
در فرهنگ ایرانی، برخی از اعداد از اهمیت و گاه قداست خاصی برخوردارند. 40 از جمله این اعداد است که رد پای آن را در برخی از اصطلاحات مثل شب چله میبینیم. مهرداد بهار در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» درباره شب چله و علت نامگذاری این شب، به شب چله مینویسد: عدد چهل از گذشتههای دور جایگاه ویژهای در فرهنگ ما داشته است. ایرانیان باستان زمستان را به دو بخش چهل روزه تقسیم کردهاند: «چله بزرگ» و «چله کوچک». شب آخر آذر از آن جهت چله نامیده شده است که آغاز چله بزرگ و آمدن سرمای زمستان را هشدار میدهد. درست 40 روز بعد از شب چله، جشن سده به پایان رسیدن چلهی بزرگ زمستان را ندا میدهد. در چهل روز دوم سرمای زمستان کمتر است و آسیب کمتری میرساند و از آن جهت آن را چله کوچک مینامند.
تولد مهر
یلدا واژهای سریانی به معنی میلاد است. بنا بر آنچه در دهخدا در ذیل این کلمه آمده است؛ چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کردهاند؛ از این رو بدین نام نامیدهاند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح (نوئل) که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق محققان در اصل، جشن ظهور میترا(مهر) بوده که مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد عیسی قرار دادند.
اما دلایل دیگری نیز برای شب یلدا عنوان شده است که از جمله معروفترین آن میلاد مهر است. آیین مهر (آیین زروانی) در میان ساکنان فلات ایران رواج داشت و مهر و ناهید(میترا و آناهیتا) بهعنوان دو ایزد نیایش میشدهاند. «مهر»، ایزد فروغ، نگهبان پیمان و پشتیبان پرتو پگاهی است و «ناهید»، ایزد پاکی، زایش و برکت، فرشتهی آبها و باران. پیروان آیین مهر آخرین شب پاییز را مصادف با تولد خورشید میدانستهاند؛ همانگاه که از دل سیاهی شبی درازآهنگ و سرد، ایزدمهر در یک غار گود و کمارتفاع از میان کوههای البرز ظهور میکند و خورشید گرم و نورافزا را به ارمغان میآورد. برخی به اشتباه مهر را همان خورشید گرفتند و شب چله را در واقع شب میلاد خورشید میدانند. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» به نقل از بهار در اینباره میخوانیم: «شب یلدا، تولد مهر یا میترا نیست، بلکه تولد خورشید است. مهر با خورشید تفاوتهایی دارد». از نظر تقویم مردم ایران باستان، چله، شب تولد خورشید است و حال آنکه بر اساس اسطورهها خورشید و مهر ارتباط نزدیکی دارند ولی یکی نیستند.
پیروان آیین مهر یا زروانی، بلندتر شدن روزها را از برکت حکمرانی ایزد مهر بر زمین میدانستند و کوتاهتر شدن شبها را نشانهای از غلبهی او بر اهریمن. آنها در شب چله به پایکوبی و جشن و سرور میپرداختند تا شکست اهریمن را جشن بگیرند و گاه تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهی کوههای البرز به انتظار باززاییدهشدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها٩ (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول بودند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند.
شب یلدا یکی از مضامین پرتکرار در ادب فارسی است. یکی از مضامین پرتکرار در این رابطه، تشبیه زلف دراز و سیاه معشوق به شب یلداست. این مضمون یکی از مضامین رایج در شعر فارسی از گذشته تا به امروز است:
سعدی:
روز رویش چو برانداخت نقاب شب زلف
گفتی از روز قیامت شب یلدا برخاست
خواجوی کرمانی:
تا در سر زلفش نکنی جان گرامی
پیش تو حدیث شب یلدا نتوان کرد
**
هست در سالی شبی ایام را یلدا ولیک
کس نشان ندهد که ماهی را دو شب یلدا بود
**
ماه من طلعت صبح از شب یلدا بنمود
گوشوار زرش از طرف بنا گوش چو سیم
عبید زاکانی:
با زلف تو قصهایست ما را مشکل
همچون شب یلدا به درازی مشهور
از دیگر مضمونپردازی در این رابطه میتوان به ایجاد مشابهت در طولانی فراق با شب یلدا اشاره کرد. این مضمون نیز از مضامین پرتکرار است:
محشتم کاشانی:
با خود از بهر تسلی شب یلدای فراق
هرچه گفتم ز زبان تو غلط بود غلط
**
شب یلدای غمم را سحری پیدا نیست
گریههای سحرم را اثری پیدا نیست
اوحدی مراغهای:
شب هجرانت، ای دلبر، شب یلداست پنداری
رخت نوروز و دیدار تو عید ماست پنداری
**
سعدی:
نظر به روی تو هر بامداد نوروزی است
شب فراق تو هر شب که هست یلدایی است
با وارد شدن مسائل اجتماعی به شعر، پرداختن به شب یلدا رنگ دیگری به خود در شعر فارسی گرفت. نشانههایی از تشبیه دوران طولانی ظلم و جور به شب یلدا در شعر برخی از سرایندگان دیده میشود:
حافظ:
صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید
**
پروین اعتصامی:
دور است کاروان سحر زینجا
شمعی بباید این شب یلدا را
در سالهای اخیر با رشد شعر آیینی، شاهد مضمونپردازی مشابهی در این حوزه هستیم. این موضوع در حوزه شعر مهدوی بیش از دیگر حوزهها دیده میشود؛ شباهتسازی میان دوران طولانی غیبت و شب تاریک و طولانی یلدا از جمله مضامین شعر مهدوی امروز است:
روزگاران همه را در شب یلدا ماندیم
در تب حسرت و در تاب تمنّا ماندیم
تا شنیدیم تویی منجی و خواهی آمد
به مناجات نشستیم و به نجوا ماندیم
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شب یلدا مشکلات اقتصادی درخت کریسمس حافظ خوانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برونمرزی ترویج میشود
دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: در جهان اسلام و از جمله در کشور ما ظرفیتهای مساعد بسیاری برای فعالیتهای خیرخواهانه وجود دارد که میتوان از طریق آنها به مسلمانان نیازمند یاری رساند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیتهای برونمرزی در حوزه نیکوکاری، تفاهمنامه همکاری میان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کمیته امداد امضا شد.
در این مراسم که با حضور سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، دو طرف بر همکاری مشترک در حوزه ترویج فرهنگ نیکوکاری در حوزه برونمرزی تأکید کردند.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی بر ضرورت ابتکار عمل در انجام اعمال خیر تأکید کرد و گفت: خلاقیت در ترویج آموزههای نیکوکاری میتواند زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند. در این زمینه نیازمند ایجاد زمینه برای جلب اعتماد عمومی هستیم.
ضرورت ایجاد پل ارتباطی میان خیران جهان با مردم غزه
شهریاری با اشاره به دغدغه عمومی میان مردم در انجام کارهای خیر تصریح کرد: به منظور جلب اعتماد عمومی برنامههایی در نظر گرفته شد، از جمله سامانهای به نام آی محسن به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب طراحی شده است تا مسیری برای یاری رساندن به تمام مسلمانان در جهان اسلام باشد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه افراد میتوانند با کمک این سامانه برای کمک به همکیشان خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: از طریق برگزاری پویشهای در سامانه، سقف و میزان نیازها برآورد میشود و از این مسیر زمینهای مساعد برای کمکرسانی فراهم میشود.
او ادامه داد: در جهان اسلام و از جمله در کشور ما ظرفیتهای مساعد بسیاری وجود دارد که میتوان از طریق آنها به مسلمانان نیازمند یاری رساند.
راهاندازی کانون نهج البلاغه در دانشگاهها تصویب شد
شهریاری به دغدغه جهانی در راستای کمک به مردم غزه اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم در کشورهای دیگر میدانند که مسئولان حکومتی آنها ممکن است طرفدار آمریکا باشند و به همین دلیل کمک آنها به دست مردم غزه نرسد، با این وجود میخواهند به مردم غزه کمک کنند. به همین منظور لازم است تدابیری ایجاد پل ارتباطی میان این افراد و مردم غزه اندیشیده شود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب به ضرورتها و بایستههای فرهنگسازی در این رابطه اشاره کرد و توضیح داد: محروم، محروم است و تفاوتی ندارند که فرد ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.
لزوم توجه به ظرفیتهای امت اسلام در زمینه نیکوکاری
سخنران دیگر این مراسم سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، بود به سوابق و پیشنیه همکاری کمیته امداد با مجمع جهانی تقریب اشاره کرد و آن را زمینهای برای همکاری در ترویج فرهنگ خیر و احسان در حوزه برونمرزی دانست.
بختیاری با اشاره به اینکه کمیته امداد به عنوان یادگار امام خمینی و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژهای به استفاده از ظرفیتهای برونمرزی دارد، اظهار داشت: کمیته امداد در حوزه برونمرزی نیز دارای تجربیات خوب و موفقی است که نیاز به گسترش دارد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیتهای امت اسلام در زمینه نیکوکاری، گفت: تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفهآموزی میان کشورهای منطقه در چارچوب تفاهمنامه دولتها یکی از دستاوردهای مهم کمیته امداد است و زمینه اشتغالزایی بسیاری شده است.
حفظ موضوعی زمینهای برای رواج "حفظ تخصصی قرآن" در کشور است
او ادامه داد: ظرفیتها و امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیتهای انساندوستانه و خیرانه تجمیع شود و از فرصتهای مشترک در قالب همایش، سمینار علمی و پژوهشی و نمایشگاههای فرهنگی بهره ببریم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: موضوع نقش نخبگان و نیز خیران حقیقی و حقوقی برای راهاندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب پیشبینی شده تا از این طریق هستههای خیر و احسان در داخل و خارج از کشور شکل بگیرد.
شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریهها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهمنامه به آن اشاره شده است.
انتهای پیام/