روایت نویسندگان از آیینهای فرهنگی در طولانیترین شب سال
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۹۲۷۹
یلدا از آن دست آیینهایی است که هنوز هم به یمن زیبایی و فلسفه درونیاش توانسته از هجوم تکنولوژی عبور کند و همچنان با نقل قصههای کهن و تفأل حافظ در کنار خانوادههای ایرانی باقی بماند.
ایران آنلاین / شب چله یا یلدا از جمله آیینهای کهن ایرانی است که ریشه در قدیمیترین اندیشههای انسانی یعنی جنگ نور و تاریکی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یلدا تلنگری برای تفکر در طبیعت
شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی شب یلدا را از جمله اعیاد مهم ایرانیان به واسطه نزدیک این مناسبت با طبیعت ارزشمند خواند و در این باره هنرآنلاین گفت: شب یلدا از جمله اعیادی است که ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد زیرا یکبار در طول سال ما را از بیگانگی با شب دور میکند و مستقیماً با این عنصر مهم در دنیای گسترده جهان اطراف رو به رو میکند.
او ادامه داد: اعیادی نظیر یلدا ریشه تفکر را در انسانها برمیانگیزد زیرا همه اندیشههای ما انسانها از طبیعت آغاز شده است لذا این امر به متعادل شدن جامعه و حرکت آن به سمت بهتری کمک میکند.
نویسنده کتاب "گزارش ناگزیری" درباره حضور شعر در فرهنگ شب یلدا توضیح داد: شعر همواره هنر اصلی سرزمین ما بوده که در اغلب بخشهای زندگی ما ایرانیان وجود داشته است لذا بعد از دوره حافظ، دیوان این شاعر به شب یلدا افزوده شد به همین خاطر من فکر میکنم که این شب فرصت خوبی برای یادآوری شگفتیهای شعر فارسی است؛ اما نباید اجازه دهیم که این روند به شکلی اتوماتیک تبدیل شود. از نظر من با برنامهریزیهای مثبت میتوان نگاه عادت زده به برخورد با حافظ بر سر سفره شب یلدا را از بین برد تا با حافظ به صورت هستی شناختی برخور کنیم.
آقاجانی بر لزوم حضور ادبیات در شب یلدا تأکید کرد و گفت: یقیناً یلدا پیشینه قدیمیتری نسبت به شعر حافظ دارد اما این هوشمندی مردمان ما بوده است که شعر را به این شب زیبا و نمادین افزودهاند لذا ما نیز میتوانیم فضای شب یلدا را که مستعد حضور ادبیات است، به شکل گستردهتری اجرا کنیم و از شکلهای ادبیات بیشتر در آن بهرهمند شویم.
یلدا شب تولد خورشید است
محمد آزرم، شاعر و منتقد ادبی نیز شب یلدا را آیینی دارای نگاه سمبلیک خواند و در این باره به هنرآنلاین گفت: شب یلدا، شب تولد خورشید است. در زمانهای دور، مردم شب یلدا را تا سپیده دم در دامنه کوه به انتظار تولد خورشید مینشستند و یا در نیایشگاه دعا میخواندند و از خداوند پیروزی خورشید و شکست اهریمن را میخواستند.
او افزود: به مرور در سدههای بعد این دعاخوانی به شعرخوانی تبدیل شده است.پس از این دوره و از آنجایی که مردم ما با دیوان حافظ به علت تفأل زدن مأنوس بودهاند، مجالستی بین شعر حافظ و شب یلدا شکل گرفته است.
شاعر مجموعه "الفبای راز"، تصریح کرد: در دیوان حافظ بارها به صورت استعاری به شب یلدا اشاره شده لذا اگر این اشعار در شب یلدا خوانده شود، معناهایی جدید به خود میگیرد.
آزرم یلدا را فرصت مناسبی برای جذب گردشگران خواند و ادامه داد: برای مناسبتهایی نظیر شب یلدا باید چنان فضاسازی و امکاناتی مهیا کرد که یلدا هم به عنوان جشنی ملی دیده شود و هم باعث جذب گردشگران دیگر کشورها شود. در واقع باید طوری برنامهریزی کرد که گردشگران خارجی این ایام را برای حضور در ایران در اولویت برنامههای خود قرار دهند و به هیچ نحو نتوانند از آن چشمپوشی کنند.
او تأکید کرد: یادمان باشد اگر زمانی در این سطح برای مراسم شب یلدا کاری انجام شود، گردشگران خارجی سفیر فرهنگی رسوم دیرینه سرزمین ما خواهند بود.
انار میوه سمبلیک شب یلدا
بیژن ارژن، شاعر و ترانهسرا، توجه به آیینهایی نظیر شب یلدا را یک اتفاق خوب دانست و در این باره گفت: شب یلدا و توجه به آیینهای کهن ما ایرانیان نزدیک به یک دهه است که با اهتمام رسانههای مردمی و شبکههای مجازی در مرکز توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: یلدا طولانیترین شب سال است که در دل آن به نوعی اتحاد بین خانوادهها و مردم ایجاد میشود در واقع درون این شب مردم کنار یکدیگر سعی میکنند از شب تاریک بگذرند و به خورشید فردا دست یابند؛ لذا میتوان گفت که این شب نمادی از اتحاد و گذر از تاریکی به سوی خورشیدی است که فردا قرار است، طلوع کند.
شاعر کتاب «پیراهنی از آه برایت دارم»، حضور پررنگ انار در شب یلدا را نمادین خواند و افزود: انار سمبل وحدت وجود است به همین خاطر حضور این میوه بهشتی در دل مراسم یلدا، فرصتی برای نگاه کردن به فرهنگ و اندیشهای که در پس زمینه این میوه خاص وجود دارد، را به مردم میبخشد که بسیار عالی است.
ارژن انار را سمبل وحدت وجود خواند و گفت: انار میوهای است که هزاران دانه در درون آن حضور دارند لذا همواره این میوه به عنوان وحدت در عین کثرت شناخته شده است. نکته دیگر اینکه خواستگاه انار از کشورهای فارسی زبان نشات گرفته است لذا دنیایی از فرهنگ در درون آن نهفته شده است.
او به بخشی از غزل خود که در آن از یلدا بهرهمند شده، اشاره کرد و گفت: یلدا در آثار بسیاری از هنرمندان شاعر مورد استفاده نمادین قرار گرفته است. خود من نیز در مطلع یکی از غزلهایم از یلدا اینگونه استفاده کردهام:
ما ایستادهایم، سپیدار بگذرد / یلدای برفی از شب تکرار بگذرد
ماه سپید، چادر مه را به سر کند / تا چشمههای برف، پریوار بگذرد
یلدا شب اتحاد خانوادهها
اسماعیل آذر، استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی نیز شب یلدا را به عنوان یکی از آیینهای مهم ایرانیان نام برد و در این باره گفت: یلدا جشنی است که از دیرباز توانسته خانوادههای ایرانی را در یک شب به دور هم جمع کند، شبی که به مناسبت آن خانواده بیش از پیش به یکدیگر نزدیک میشوند لذا میتوان گفت که یلدا شب خانواده است.
او افزود: یلدا اتحادی از یک ملت را به تصویر میکشد، اتحادی که در برابر تاریکی شکل میگیرد و تا طلوع روشنایی ادامه پیدا میکند. در واقع با وجود تاریکی عمیق و طولانی شب، مردم تا بامداد در کنار یکدیگر با نقل قصه و ادبیات میمانند تا اهرمن تاریکی سپری شود و نور امید بامداد سر برآورد.
یلدا سمبل برکت
آذر دخت بهرامی، نویسنده و فیلمنامهنویس، یلدا را سمبل برکت دانست و در این باره گفت: یلدای زیبا و باشکوه ما، از زمانهای قدیم، نماد تغییر فصل و سمبل برکت و بهانهای برای دورهم جمع شدن خانوادهها بوده است زیرا در آن زمان که موبایل، تبلت، تلویزیون و فضای مجازی وجود نداشت، تنها کاری که میشد انجام داد، جمع شدن به دور کرسی و گوش دادن به قصه مادربزرگ و شعرخوانی پدربزرگ بود.
او با انتقاد از عدم توجه به این آیین کهن ایرانی گفت: سالهاست که هیچ اقدامی برای اشاعه فرهنگ و سنن ایرانی تراوش ننموده است. به این معنا که ما نه شاهد اجرای مراسم بومی و فولکلور هستیم و نه اقداماتی در راستای بها دادن به آیینهای کهن ایرانی را شاهدیم.
نماد جاودانگی زبان فارسی در شعر شب یلدا
فریاد شیری، شاعر و منتقد ادبی نیز شب یلدا را پیروزی نور بر تاریکی خواند و گفت: شب یلدا یا شب چله در فرهنگ عامیانه ایرانیان، شب پیروزی نور و روشنایی بر تاریکی است. شب دوستی، شب زایش است لذا با توجه به این مفاهیم، مردم شب یلدا را با عناصر و اشیا و خوراکیهایی سر میکنند که نمادی از آن مفاهیم باشد.
او جایگاه شعر را در این شب آیینی خاص خواند و تصریح کرد: شعر همواره جایگاه ویژهای در این شب داشته و دارد چرا که شعر هنر ملی ما محسوب میشود و از دیر باز در مراسمهای مردمان ایرانزمین و در تمام مراسم و آداب و رسوم حضوری پررنگ داشته است. شاید بتوان گفت شعر در شب یلدا نمادی از جاودانگی زبان فارسی است.
شیری ادامه داد: شاعران کلاسیک ما در شعرهایشان به آداب و رسوم و مراسم فرهنگی مختلف پرداختهاند و "یلدا "در شعر شاعران بزرگ ما بسامد بالایی داشته و به عنوان استعاره و نماد و...به کار گرفته شده است. مخصوصاً در شعر حافظ که مردم با آن راحتتر ارتباط برقرار میکنند لذا طبیعی است در چنین شبی که همه دور هم جمع میشوند تنها شعر زبان دل همگان باشد./هنرآنلاین
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۹۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
مورد تاسفبار مرد هلندی که بیش از یک سالونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانیترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت بهقدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.
به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ سالهی هلندی سابقهی سلامتی پیچیدهای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلولهای بنیادی انجام داده بود؛ اما بعدها سرطان دیگری بهنام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجهی داروهایی که برای درمان بیماری خود مصرف میکرد بهشدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه بهشمار میرفت.
مرد هلندی در فوریهی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتیبادیهای مونوکلونال و استروئیدها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه داروها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنیبر پاسخ آنتیبادی در بدن او مشاهده نشد.
بیمار برای بیشاز ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندینبار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از داروهایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.
ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشتتجزیهوتحلیلهای بیشتر ۲۷ سواب بینی جمعآوریشده بین فوریهی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهشها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان میدهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.
مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستریشدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلودهشدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحتتاثیر قرار داده بود. بهگفتهی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهشیافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.
بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجهی عود بیماری زمینهای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانیمدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونتهای پایدار پدیدهی شناختهشدهای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان میدهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.
مشکل این است که هرچه ویروس بهمدت طولانیتری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهشهای فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوریهای مطرحشده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونهی جهشیافته به واریانتی نگرانکننده تبدیل نمیشود؛ اما همچنان مهم است که عفونتهای مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بودهاند، بهترین مراقبتهای ممکن را دریافت کنند.
نویسندگان مقاله در بیانیهای میگویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونتهای طولانیمدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایعتر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونتهای طولانیمدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااینحال بهطور کلی عفونتهای طولانیمدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل میدهند.»
مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.